Компенсация утраты товарной стоимости авто

Компенсация утраты товарной стоимости авто

PDF Печать E-mail
Автор: Автоадвокат компания   
01.02.2011 02:45
Всі ми чудово знаємо про такий перебіг наслідків дорожньо-транспортної пригоди (ДТП) для водіїв, цивільно-правова відповідальність яких є застрахованою:  
1) проведення незалежної експертної оцінки розміру заподіяної шкоди --> 2) проведення страховиком виплати --> 3) у разі якщо лімітної суми (25 500грн.) не вистачає для покриття шкоди – стягнення різниці з винуватця ДТП.

Всі особи, що мають автомобіль забов`язані придбати поліс «автоцивілки» і згодом так чи інакше (особисто чи через досвід знайомих) знайомляться з даними процедурами. Проте лише найуважніші, або юридично підковані водії звертають увагу на цілу низку питань, що обов`язково мають бути з`ясовані ще до укладення договору страхування і згодом можуть бути надзвичайно важливими, а інколи навіть фатальними для процесу страхових виплат, компенсації матеріального збитку і т.д.

До таких питань належить і поняття величини втрати товарної вартості транспортного засобу (ВТВ), що є складовою частиною вартості матеріального збитку, спричиненого ДТП. Згідно із «Методикою товарознавчої експертизи та оцінки колісних транспортних засобів» (далі Методика) величиною втрати товарної вартості є умовна величина зниження ринкової вартості транспортного засобу (ТЗ), відновленого за нормативними вимогами після пошкодження, порівняно з ринковою вартістю подібного непошкодженого ТЗ (п.1.6). Величина ВТВ характеризує фізичний знос, який виникає у разі пошкодження ТЗ і відповідного ремонту внаслідок передчасного погіршення його товарного (зовнішнього) вигляду.

Проблемність поставленого питання полягає у тому, що, при проведенні оцінки розміру заподіяної внаслідок ДТП шкоди, розрахунок величини ВТВ зазвичай не здійснюється. Отже, спробуємо розібратися з даним питанням поступово.

Методика товарознавчої експертизи та оцінки колісних транспортних засобів застосовується з метою визначення матеріальних збитків, завданих власнику в разі пошкодження ТЗ (п.1.4.Методики).

Поняття матеріального збитку (реального збитку) визначається як вартісне значення витрат, яких зазнає власник у разі пошкодження або розукомплектування ТЗ, з урахуванням фізичного зносу та витрат, яких зазнає чи може зазнати власник для відновлення свого порушеного права користування ТЗ (втрати товарної вартості) (п.2.4 Методики). Тобто згідно із даним нормативно-правовим актом величина ВТВ є складовою частиною вартості матеріального збитку. Також п.8.3. згадуваної вище Методики містить формулу, за якою розраховується вартість матеріального збитку, який визначається як сума вартості відновлювального ремонту з урахуванням значення як коефіцієнта фізичного зносу, так і величини ВТВ, що знову ж таки свідчить про те, що величина ВТВ є однією зі складових частин матеріального збитку.

І здається, що ніяких проблемних питань тут бути не може, адже згідно із ЗУ «Про обов`язкове страхування цивільно-правової відповідальності власників наземних транспортних засобів» при настанні страхового випадку страховик (відповідно до лімітів своєї відповідальності) має відшкодувати оцінену шкоду, тобто матеріальний збиток, що був заподіяний майну третьої особи. Проте:
По-перше: страховик або МТСБУ не відшкодовує шкоду, пов'язану із втратою товарного вигляду транспортного засобу (п.32.7 ст.32 ЗУ «Про обов`язкове страхування цивільно-правової відповідальності власників наземних транспортних засобів»).
По-друге: Національним стандартом №1"Загальні засади оцінки майна і майнових прав» і Методикою передбачено, що застосування тих або інших положень Методики може бути обмежене умовами договору на оцінку. Наприклад, у ряді випадків, розрахунок величини ВТВ може бути обмежений умовами договору страхування, а, відповідно, і договором на проведення оцінки (п.32. Стандарту № 1).

Отже виходить, що існують явні і доволі істотні розбіжності між Методикою та ЗУ «Про обов`язкове страхування цивільно-правової відповідальності власників наземних транспортних засобів». В Законі чітко встановлено, що шкоду, пов'язану із втратою товарного вигляду ТЗ страховик не відшкодовує, а в той же час, згідно із Методикою, величина ВТВ є складовою частиною вартості матеріального збитку.

Внаслідок таких колізій відбувається не зовсім добросовісне, проте абсолютно логічне і законне з юридичної точки зору явище: при проведенні товарознавчих експертиз для оцінки розміру шкоди заподіяної внаслідок ДТП з ініціативи страховика – розрахунок величини ВТВ навіть не проводиться. Це елементарно не вигідно страховим компаніям, які як відомо зі своїми грошима «розтаються» вкрай неохоче.

За такого перебігу подій потерпілому розраховувати на отримання компенсації величини ВТВ його ТЗ від страхової компанії – марна справа. Проте це не означає, що він зовсім не має права на отримання даної компенсації. У разі якщо відсутні умови, за яких величина ВТВ не може бути нарахована, а саме:
- якщо строк експлуатації легкових автомобілів перевищує 5 років для ТЗ виробництва країн СНД, 7 років - для інших КТЗ;
- якщо легкові автомобілі експлуатуються в інтенсивному режимі (фактичний пробіг щонайменше вдвічі більший за нормативний), а строк експлуатації перевищує: 3,5 роки - для ТЗ виробництва країн СНД; 5 років - для інших ТЗ;
- якщо строк експлуатації мототехніки перевищує 5 років;
- якщо ТЗ раніше був аварійно пошкоджений або є корозійні руйнування;
- якщо ТЗ раніше був перефарбований зовні та ін. (п.8.6.2 Методики),
на основі наявного висновку експертного дослідження (якщо присутні усі вихідні дані) незалежним експертом проводиться розрахунок величини ВТВ ТЗ, сума якої може бути, на законних підставах, стягнена з винуватця ДТП.

Згідно із Методикою розрахунок величини ВТВ здійснюється за формулою:

ВТВ = (Х / 100) х (С + Свр ) ,

де: X - коефіцієнт втрати товарної вартості (визначається згідно з Додатком №9 до Методики)
С - ринкова вартість подібного непошкодженого ТЗ, грн
Свр - вартість відновлювального ремонту.

Як правило, розмір величини ВТВ складає приблизно 10% від загального розміру заподіяної шкоди, а проведення експертного дослідження для її розрахунку безсумнівно не потребує значних грошових витрат або гаяння зусиль та часу, тож в принципі є цілком доцільним.

Отже, потерпілий внаслідок ДТП самостійно має вирішувати – проводити підрахунок величини ВТВ чи ні, адже сподіватися на таку послугу від страховика не варто. А от з висновком експертного дослідження (в якому даний розрахунок присутній) «на руках» можна спокійно розраховувати на відшкодування суми величини втрати товарної вартості ТЗ від винуватця ДТП.
Обновлено ( 04.06.2012 12:03 )
 

Адрес и режим работы

Пн.-Пт.: с 9:00 до 18:00
Cб.: по договоренности
Вс.: выходной

Офис Автоадвокат  пл. Соломенская, 2,
  оф. 401

Продукты Автоадвокат

Sample image Справка-счет в течение 2 часов. Цена - 1000 гр.
Вы здесь  : Главная Статьи Компенсация утраты товарной стоимости авто
Яндекс цитирования

Исследования ДТП

Автотехническая экспертиза, трасологическая, тех. состояния ТС

Аварийный комиссар

Выезд на место ДТП, помощь при оформлении ДТП

Google+

  Авторские права на
  все материалы сайта зарегистрированы.